NEULASH FÖRBJUDET!

Långa ögonfransar har varit väldigt aktuellt inom skönhetsbranschen på sistone och ständigt dyker det upp nya "mirakelmedel" som lovar längre, tätare och tjockare fransar. Eftersom jag själv arbetar inom skönhetsbranschen som hudterapeut var det ju självklart att jag skulle prova på något av dessa mirakelmedel. Efter 1 månads användning med neulash fick jag precis som lovat, längre och tätare fransar! Men även något irriterande ögon som har kommit och gått. Nu har det beslutats att neulash ska förbjudas pga av att det är läkemedelsklassifierat och även andra ögonfransserum är under utredning. Förmodligen kommer revitalash som jag själv använder och älskar också förbjudas då de båda innehåller isopropyl cloprostenate. Vi får väll se vad Läkemedelsverket säger, men tycker att alla ska hålla sig uppmärksammade!

Här nedan kan ni läsa frågor och svar angående ämnet från läkemedelsverkets hemsida:

Frågor och svar om produkter som stimulerar tillväxt av ögonfransar och ögonbryn

Kan jag använda produkterna?
Läkemedelsverket avråder konsumenter från att använda produkter som stimulerar tillväxt av ögonfransar om de innehåller prostaglandinanaloger (t.ex. isopropyl cloprostenate och dechloro dihydroxy difluoro ethylcloprostenolamide) och inte är godkända som läkemedel, detta eftersom det finns risk att de kan ge biverkningar i och runt ögat.

Är produkterna farliga?
Prostaglandinanaloger har visat sig kunna ge biverkningar i och runt ögat när de förekommit i godkända läkemedel (för behandling av ögonsjukdom samt korta ögonfransar). Peptider och växtextrakt anges också som verksamma ämnen i produkterna. Det är oklart om dessa typer av ämnen kan ge biverkningar.

Vilka produkter är okej att använda?
Om produkten innehåller prostaglandinanaloger (t.ex. isopropyl cloprostenate och dechloro dihydroxy difluoro ethylcloprostenolamide), och inte är ett godkänt läkemedel, avråder Läkemedelsverket från användande av produkten. Om produkten saknar innehållsdeklaration bör du också undvika att använda den eftersom du då inte kan se vilka ämnen som produkten innehåller.

Köpråd för kosmetika och hygienprodukter

Vilka produkter bör jag undvika?
Beslut om försäljningsförbud för läkemedel som inte är godkända för försäljning har fattats för följande produkter:
Neulash innehållande isopropyl cloprostenate
RapidLash innehållande isopropyl cloprostenate
NeuveauBrow innehållande isopropyl cloprostenate
Dessa produkter bör du undvika att använda. Läkemedelsverket arbetar för närvarande med liknande produkter på marknaden.

Har Läkemedelsverket fått in biverkningsrapporter gällande produkterna?
Ja, ett fåtal biverkningsrapporter har kommit in angående produkter som innehållit prostaglandinanaloger. Läkemedelsverket vill påminna om att det är viktigt att både konsument och sjukvårdspersonal skickar in en biverkningsrapport vid misstanke om biverkningar.

Vad ska jag göra om jag har fått en biverkning?
Kontakta sjukvården för undersökning och eventuell behandling. Det är också viktigt att en biverkningsrapport skickas till Läkemedelsverket.

Vart vänder jag mig för att reklamera min produkt?
Kontakta företaget som sålt produkten. Du kan även kontakta konsumentvägledaren i din kommun.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0